Sne, sjap, hård hud og vabler

Uge 52 + 53 : 2 ture = 13 km

Det er ikke blevet til meget løberi hen over julen. Mest fordi sneen forsvandt. Det lyder måske lidt underligt, men hvis man ser bort fra kulden, er sne blødt, stille og meget udfordrende at løbe i. Man skal hele tiden følge med i hvad man laver og føle hvordan underlaget er under sneen. Et er sikkert – man kommer ikke til at kede sig.

Derfor bød sneen også på en af de bedste turer jeg har haft hidtil som barfodsløber. Selvom det meste af turen var på fastkørt sne på asfaltveje, hjemme hos mine forældre, gik det rigtigt fint. Især den kilometer hvor jeg løb gennem skov og 10-15 cm urørt sne var vidunderlige. Det gik både op og ned samt var rimeligt ujævnt. Så det var med at holde tungen lige i munden. Men nøj hvor var det sjovt.

Jeg var dog lidt betænkelig ved temperaturen og hvordan fødderne ville tage det. Især hvis vejene var saltede eller grusede. Men det viste sig, at fødderne var lige så gode som nye, da jeg kom tilbage.  Undervejs syntes jeg da også jeg havde fin varme i tæerne.

Den næste tur var dog nok den mest skuffende jeg har prøvet. Ikke fordi turen ikke gik fint, selvom det var pjask vådt tøvejr med isede partier og grov asfalt, men mere fordi det viste sig at være for meget for mine fødder. Det startede ellers rigtigt godt. Jeg løb det første stykke sammen med min søsters kæreste. Han ville gerne se hvordan barfodsløb fungerede og det var skægt at lære lidt fra sig. Han har længe været plaget af smerter i knæ og fødder under løb og ville se om han kunne vinde noget gennem barfodsteknik. Hans bentøj holdt dog kun halvvejs på de planlagte 7 km. Her bagefter burde vi nok også have løbet kortere. Så havde hans ben og mine fødder måske holdt til det.

Jeg må indrømme, at jeg havde set meget frem til min første “længere” tur på asfalt. Jeg havde nok lidt glemt at tage den med ro. Det resulterede i, at jeg med det samme kunne se, at jeg havde fået en vabel da jeg kom hjem. At den så blev til en mere på den anden fod gjorde det ikke bedre. Begge to sad på den store trædepude bag storetåen. De var i vejen når jeg gik men gjorde ikke rigtigt ondt før de blev drænet. Derefter kunne jeg humpe på dem et par dage.

Og hvad kan jeg så lære af det? Ja, våd, grov asfalt slider hårdt på fødderne. Men ikke for hårdt. Jeg tror ikke udelukkende det er derfor jeg fik vabler. Jeg kan se på dem, at de er opstået nær kanten af den hårde hud. Derfor er jeg nået frem til den konklusion, at jeg har opbygget hård hud for hurtigt. Ydermere kan jeg mærke, at den er for usmidig. Der er for meget dødt væv involveret. Det kunne også ses på den måde sålerne var slidt på.

Det hjalp meget da jeg lånte noget kokoskrem af min far. Det er noget han bruger mod sprækket hård hud og det blødte huden op. Jeg må nok til at gå lidt mere op i pedicure… Om ikke andet så for at opbløde huden lidt indtil den har vænnet sig til den nye hårdhed. Den tykke hud under fødderne skulle gerne være blød og smidig, ikke stiv og hård.

På grund af disse problemer er det ikke blevet til noget løb siden. En turbulent indtræden i det nye år har heller ikke hjulpet meget. Det var sjovt men ikke godt for løbetræningen. Men det skal der laves om på. Målet for 2010 er at løbe mindst 4 gange om ugen og frem for alt træne mig op til et niveau hvor jeg kan løbe et maraton barfodet. Gerne til maj. Det er ikke fordi jeg tror, jeg ikke kan gennemføre et maraton pt, nok også under 4 timer, men man vil jo også gerne gøre det godt og i bare fusser.

Men det er jo bare at klø på. Nu skulle der også komme mere sne så man kan komme ud at lege! Planen i denne uge er også at prøve at løbe på is.

Godt Nytår til alle!

Tags: , , , , ,

4 kommentarer to “Sne, sjap, hård hud og vabler”

  1. PalleA Says:

    Hejsa

    Vabler lige præcist ved storetåen som du beskriver det kommer ofte af at skoen sidder for løst eller forkerte strømper. Nu har jeg ikke lige læst hvor meget eller hvor længe du har løbet. Men er du “nybegynder” så burde det gå over i løbet af 4-6 uger. Fortsætter du med problemer med vabler så SKAL du se på sko, strømper og/eller snøring.

    PalleA

  2. barefusser Says:

    Hej PalleA

    Det lader lidt til, at det er gået hen over hovedet på dig, at jeg løber udelukkende uden sko – i bare tær. Så det er ikke skoen der trykker…
    Men tak for kommentaren.

  3. PalleA Says:

    Åhh jeg troede bare ikke lige du havde modet til at løbe i bare tæ’r i denne kulde. Sorry ! Det er godt nok sejt gået.

    PalleA

  4. Sidsel Says:

    Du er da for sej!
    Jeg er blevet inspireret til at prøve – meeen jeg vil nu starte med de der fivefingers. Det andet er lidt for radikalt for mig.

Skriv et svar

