Bare tæer på isen og frostvabler

Uge 1: 2 ture = 11 km

Det er slet ikke blevet til den mængde løb på det seneste, som jeg havde planlagt. To ture er alt. Det gik ellers så godt og jeg har en del fysisk overskud for tiden. Men som overskriften antyder så fandt jeg min begrænsning med hensyn til den nedre temperatur.  Nå, men mere om det senere. Først vil jeg gerne fortælle lidt om de forryende oplevelser jeg har haft i år som barfodsløber.

Hvis man ser bort fra vablerne, der kom efter den sidste løbetur, har begge årets løbeture været opløftende. Jeg har løbet med overskud og selvom det er koldt synes jeg ikke det er for koldt. Selve løbeteknikken føles også i kraftig forbedring. Ikke at jeg har fuldstændig styr på hvad den rigtige løbeteknik er, men det hele føles rigtigt når jeg løber. Det er virkelig en fed fornemmelse.

I mellem de to løbeture blev jeg også bekræftigtet i, at tekniken må være der. Midt på ugen var jeg ude at løbe på skøjter på Genforeningspladsen. Det er en rigtig god skøjtebane og efter en lille times skøjteløb tænkte jeg,  at det kunne være sjovt at prøve at løbe lidt der. Så jeg smed skøjterne og løb en runde (400m). Det var virkeligt fedt. Modsat hvad jeg havde forventet var det overhovedet ikke et koldt eller hårdt underlag. Det føltes blødt og dejligt at løbe på.

Det hænger måske også sammen med at mine fødder var ret varme efter skøjteturen. Når jeg stod stille på isen føltes den klistret. Det skyldes at fødderne, ligesom skøjterne, smelter det øverste lag is. Når man står stille kan man så mærke det fryser lidt igen og man hænger let i.

Efter de første 30-40 meter blev jeg også sikker nok til at sætte lidt tempo på. Selv om jeg godt kunne mærke, at jeg gled lidt i afsættet så havde jeg ingen problemer med at stå fast. Det var faktisk lettere end på skøjterne. Jeg følte slet ikke at jeg gled i foden. Det eneste var den manglende friktion i fremdriften. Det kan varmt anbefales alle. Det er rigtig god optimering af løbeteknikken.

Men, men, men efter den sidste tur var det så det gik galt. Jo det var koldt, -7 grader, men da det ikke føltes meget kold kom resultatet lidt bag på mig. Jeg havde på den sidste del mærket en let smerte under den ene tå. Det viste sig da også, da jeg kom hjem, at der var en vabel der. At den så i løbet af de næste 24 timer skulle blive til 7 mere havde jeg ikke forventet. Jeg synes ellers jeg havde været påpasselig med temperaturen. Sjov er det dog, at de fleste vabler jeg mistænker for at være forfrysningsvabler, først kommer efter en 10-12 timer. De sidste kom først om aftenen dagen efter løbeturen. Måske medvirker opvarmningen af tæerne og trykket fra sko og lignende efterfølgende til dannelsen af vabler.

Jeg dog tror, at kombinationen af saltede veje, grus på stierne og kulden gjorde udslaget i starten. Jeg er pt overbevist om, at det -6-7 grader kolde vand på de to veje jeg krydser først og sidst på mine løbeture, gør at jeg får skader i overhuden. Selvom jeg kan holde temperaturen oppe  i tæerne. For fremtiden vil jeg prøve at undgå dette vand. Jeg er overbevist om at sneen ikke er det store problem før under -10 grader. Det er det underafkølede vand jeg skal passe på.

Jeg har tænkt mig at eksperimentere lidt med badetøfler og vaseline. Mere om det når jeg ved mere. At stierne i Utterslev Mose var blevet gruset kom også bag på mig. Der er nemlig flere skilte der advare om det modsatte. Til at starte med troede jeg bare det var andre der havde slæbt grus med ind på sneen. Men halvvejs rundt gik det på for mig, at stierne var rigtigt grusede. Det har nok ikke skånet på fødderne. Jeg har efterfølgende overvejet at stift foreningen: Danske løbere mod saltning af stier og veje. Men jeg tror ikke jeg kan finde nok til at den kan oprettes…

Så ind til videre har det stået på hvile, svømning og indkøb af sportstape til tæerne. Jeg har før med held brugt almindeligt plaster som beskyttelse, men jeg håber sportstape virker bedre når mine vabler er så omfattende som de er. Jeg glemte vist at sige, at der er vabler under alle tær på nær storetæerne. Jeg regner med at starte op igen så småt i weekenden. Så må vi se hvordan det går.

Til sidst vil jeg gerne takke for de opmuntringer og velmenende råd, som der er begyndt at komme på mine indlæg. Lad dem bare fortsætte. Det er alt sammen med til at gøre oplevelsen bedre. Og nu hvor jeg har prøvet at undervise lidt i barfodsløb (søsterens kæreste) vil jeg gerne tilbyde det samme til andre interesserede i Københavnsområdet. Jeg har ingen papirer på at jeg ved noget om det, men jeg vil gerne dele de erfaringer jeg har gjort med andre hvis de ønsker at modtage dem. Bare smid en kommentar, så finder vi ud af det.

Tags: , , , , , ,

Skriv et svar

