Et halvt års træning

Jeg har siddet lidt og kigget på hvad min træning har været siden jeg begyndte min skrivepause. Det viste sig, at det næste handlede om hele første halvår. Derfor tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne lave en opgørelse eller status på årets træning så langt.



Jeg har prøvet at sammenstille det i et lille skema. Det ser slet ikke så godt ud som jeg har gået og bildt mig selv ind. Jeg viste godt, at der har været uger hvor jeg ikke har fået trænet så tit og ofte som det var planen. I de første måneder skyldes det mestendels problemer med vabler. Mest som resultat af for ivrig træning, men også få vabler der nok skyldtes kulden. Om dem kan man læse mere i tidligere indlæg.

Men det kommer lidt bag på mig, at jeg ikke har trænet mere og oftere i 2. kvartal. Der er tilsyneladende ingen uger med mere end 3 løbeture og snittet ligger kun lige på knap 20km. Der er dog inklusiv Københavns maraton som gav en uges restitution efterfølgende. Det er da i hvert fald noget der skal laves om på. En træningsuge skal gerne op på en 40km og gerne mere.

Der ud over bliver jeg nok også nød til at strukturere min træning lidt mere. Ind til nu har jeg mest løbet efter, hvad jeg havde løst til og jeg følte ben og fødder kunne klare. Der har ikke rigtigt været planlagt faste langture. Når jeg tænker tilbage er det ikke så underligt, at jeg gik så meget ned under Københavns maraton. Men jeg viste nu også, at jeg ikke var i ordentlig form til et maraton. Det skulle dog prøves. Det kan I forhåbentligt læse mere om snart.

De første to uger at juli har nu ikke rigtig givet nogen øget træningsmængde. (20km på 2 ture og 24km på 3 ture).  Jeg bliver jo nød til at gå lidt langsomt frem. Man skulle jo nødigt få en skade. Jeg har dog den seneste uge haft en smugle ømhed omkring den øverste del af min højre Achillessene. Derfor blev weekendens planlagte langtur også udskudt. Det er nok vigtigere at give den lidt ro. Jeg prøver så at løsne læggen op så den ikke trækker så meget i senen. Jeg har fundet en smart øvelse med kageruller på nettet.

Planen er dog fremover at øge træningsmængden til det ønskede så hurtigt som benene tillader. Samtidig skal jeg også til at træne mere struktureret og effektivt. Nu har jeg nået et niveau hvor mine fødder godt kan følge med noget sådant. Jeg skal til at lege med intervaller og ugentlige langture. Så kommer udholdenhed og fart forhåbentligt snart. Selvom jeg nok ikke rigtigt kan nå at få det på plads inden, er planen stadig at løbe off-road i Tommerup og H.C. Andersen Maraton. Jeg er dog ikke tilmeldt endnu, da der lige er forskellige ting der skal falde på plads inden jeg kan med sikkerhed.

Tags: , ,

Skriv et svar

