Ø-hop

Uge 29: 3 ture = 26km

Uge 30: 3 ture = 33km

Uge 31: 4 ture = 38km

Som I kan se er min træningsmængde begyndt at komme op hvor det ligner noget. Det er dog langt fra imponerende, men det kommer forhåbentligt når kondi og ben kan holde til det. De sidste 3 ugers træning har ellers været meget interessante. Jeg har nemlig ude at sejle og har derfor haft mulighed for at løbe på 5 forskellige øer.

Første uge startede meget stille og rolig hjemme i København. Men allerede i weekenden var jeg taget til Fyn, hvor jeg havde mulighed for at løbe en fin lille 10km. Det var dejligt vejr og jeg tøffede bare stille og roligt af sted og nød gensynet med den egn jeg er vokset op på. En god tur men ikke særligt hurtig.

I den anden uge var vi så kommet af sted på sejltur syd for Fyn. Det var det årlige Øhavet Rundt for en masse gamle træjoller og -skibe. Som altid er det enormt afslappende og hyggeligt. Men det gav mig også mulighed for at teste barfodsforholdene på flere af øerne. Herunder tager jeg dem en efter en, men fælles for dem alle er (når man løber ud fra en havn), at man kan hoppe i vandet når man er færdig. Det er virkeligt dejligt at blive kølet ned på den måde. Man skal dog lige passe på at man ikke bliver for kold og begynder at krampe.

Strynø var første stop. Det er en kuplet ø uden rigtige bakker (Stryn et gammelt ord for sådan en ø). Rent løbemæssigt er Strynø ikke så interessant. Øen er opbygget med en by på midten hvorfra veje udgår i de fire verdenshjørner. Derfor kan man ikke løbe rundt om øen, men man bliver nød til at løbe fra byen ud til enden af en vej (tit ved kysten) og tilbage igen. For at få en tur på 8-10km skal man bruge alle veje eller tage nogen flere gange. Det kan godt blive lidt ensformigt. Underlaget til ens fusser består af gamle, smalle asfaltveje der har huller og mange lapper. De er lidt toppede på midten og i den grove ende af hvad der er behageligt for barfodsløbere, men klart til at løbe på. Den eneste undtagelse  er vejen ned til havnen. Den er bred men ny glat asfalt og en fryd at løbe på.

Kleven, Ommel, Ærø var andet stop. Her var det min plan at jeg ville have løbet ud til Ommels Hoved, men jeg var for kogt efter en hel dag til havs i solskind og lidt for lidt vind. Vejene på Ærø er dog generelt fine og ligesom de fleste andre landeveje i landet.

Avernakø blev det sidste stop. Det var egentligt meningen, at vi også skulle have været på Drejø men på grund af vejret blev det lavet om til to dage ved Korshavn Bro. Herfra løb jeg en fin god 10km fra Korshavn over til og rundt  på Avernak og tilbage igen. Det er en rigtig fin tur med varieret terrin og næsten konstant havudsigt over hele Det Sydfynske Øhav. Hvor man ikke kan se havet er der den fineste natur og gamle gårde. Der er en del bakker, men ingen af dem er rigtigt hårde. Det var god træning. Jeg er nemlig ikke så god til at løbe nedad bakke.  Underlaget er fin, god asfalt på nær den sydlige del af Avernak. Her er der et stykke med grusvej. Men det er af den mere behagelige slags. Bunden er nemlig fast og sandet og det er muligt at navigere udenom de fleste ubehagelige sten. Det kræver dog koncentration og tempoet går nok lidt ned. Hvis man vil undgå dette kan man bare løbe frem og tilbage på den lange vej fra Avernak Havn til Korshavn Revtrille. Der skulle være en 8km. Alt i alt en dejlig ø at løbe på.

Efter den lille uges sejltur returnerede jeg til København, hvor det er blevet til en del kvalitetstræning. Jeg har dog haft en tur hvor jeg fik åndedrætsbesvær. Det var ikke behageligt. Men også flere ture med overskud og tempo. Så det er opløftende for fremtiden. I denne uge, som næsten er overstået, har jeg haft en journalist med ude og løbe uden sko og har næsten tilmeldt mig de næste større løb. Men det må I vente til efter weekenden med at få mere om. Jeg har vist skrivet nok for denne gang.

Tags: , , ,

Skriv et svar

