Bare fusser i Nyhederne

Det har været en travl tid for mine fødder på det sidste. Jeg har været ude og lege med en masse flinke mennesker i skovene ved Tommerup – En kæmpe stor oplevelse som jeg laver en beretning om hen over weekenden. Der vil jeg også samle op på de sidste to ugers træning. I dag vil jeg bare lige henvise opmærksomheden på mine fødders TV debut.

Jeg har før været interviewet til TV men de er første gang mine fødder har været i fokus. Det hele startede med, at jeg blev ringet op i fredags af en journalist fra TV2, der spurte om jeg havde tid til at tage med ud at løbe mandagen efter. De ville gerne lave nogle optagelser af barfodsløb og havde allerede lavet en aftale med Povl Erik Carstensen. Da jeg havde tid, og tænkte det kunne være sjovt at se mig selv løbe, sagde jeg ja. Jeg regnede ikke med, at det ville blive det helt store. De plejer ikke at have så meget tv-tid til den slags.

Efter lidt flytten rundt på mødestedet hen over weekenden, fra Dyrehaven til Christianshavns Vold, mødte jeg op lidt over middag ved Løvens Bastion til hvad der skulle blive til en 3 timer lang seance. Samtidigt fandt jeg også ud af, at jeg var hovednavnet i historien og de regnede med et langt indslag i 19-nyhederne og flere klip på nettet. Det skulle dog vise sig at blive nogle sjove, lærerige og interessante timer.

Først skulle journalisten og kameramanden dog lige finde ud af hvordan vi rent praktisk skulle foretage interviewet. Hverken dem eller jeg havde nemlig prøvet noget lignende. De havde selvfølgeligt en ide om hvad de ville have af optagelser og hvordan tv-indslaget skulle bygges op. De havde medbragt en låne-ladcykel fra Københavns Kommune som skulle fungere som kameravogn. Det gik også helt fint selvom de på flere stier blev nød til at cykle så langsomt, at jeg havde svært ved at kunne løbe ved siden af.

Vi havde også lidt problemer med at finde et ordenligt sted at filme. Til sidst fandt vi dog en dejlig bred asfalteret sti, hvor der var plads til det hele. Den stødte endda op til et stykke med grus af den grovere slags. Det skulle vise sig at blive brugt flittigt senere.

Efter vi havde løbet rundt om en af voldsøerne (og igennem noget af Christiania), samlede vi Povl Carstensen og en 3. barfodsløber, Henrik Pilgaard Larsen, op. Herefter stod den på formationsløb mens de to andre blev interviewet. Der var nemlig kun to mikrofoner. Efter en masse løben frem og tilbage, for at få alle optagelserne i hus, sagde vi farvel til de to andre løbere og så ville journalisten selv prøve at løbe uden sko.

Mod mit råd valgte han at starte på det groveste stykke grus vi havde fundet. Der var rigtigt mange sten, men heldigvis var det runde sten af den mere behagelige slags. Jeg kunne i hvert fald godt løbe på dem uden ubehag. Journalisten trippede dog lidt rundt, hvad man også kan se på optagelserne. Jeg synes nu ellers han klarede det godt af en nybegynder.

Derefter stod det på lidt optagelser af hurtigere løb (uden snak) og lidt korte klip (uden løb) hvor jeg fortalte om underlag, opstart, teknik, vejr og temperaturer. Noget af det der var sværest at vise var hæl-landing under løb. Jeg fandt hurtigt ud af, at det er mig er mig næsten umuligt at hæl-lande uden sko. Selvom jeg prøvede ihærdigt blev det vist kun til landing på flad fod. Det føltes voldsomt unaturligt. Det er sjovt. For et år siden løb jeg raskt væk med hæl-landing i sko uden at tænke over det.

Det blev sendt i tirsdags i 19-nyhederne og hvis man har lyst til at se aben (altså store, grimme mig), kan indslaget kan ses på TV2’s hjemmeside her og man kan se flere klip her. Alt i alt synes jeg det blev et hæderligt indslag, hvor jeg vist ikke kvajer mig alt for meget. Det er altid meget underligt at se og høre sig selv. Man er aldrig helt som man selv tror. Men det er sikkert sundt at se hvordan andre ser en engang i mellem.

Det var også sjovt at møde andre barfodsløbere og udveksle lidt erfaringer. Det var sjovt at høre deres oplevelser med det og hvordan de løste forskellige problemer. Som man også kan se i indslaget, er der ikke en måde at gøre tingende på. Alle har sin måde og det er helt fint. Måske finder du også din måde at løbe uden sko en dag.

Tags: , , , , , , ,

Skriv et svar

