Små lyserøde grise

Uge 4: 4 ture = 23,4 km

Jeg ville have skrevet et indlæg om at man skal passe på sig selv nu det er blevet koldt, men det er ikke rigtigt blevet til så meget. Så jeg vil bare lige lave et kort et om kulde. Senere får jeg forhåbentligt lavet et længere om hvad man skal gøre og ikke gøre i frostvejr.

Jeg har stadig ikke nået mit nytårsmål endnu, men det kan være det kommer i denne uge. Tilgengæld har jeg lige løbet min koldeste tur endnu. Ikke fordi jeg syntes det var så koldt, men termometeret viste -8. Solen skinnede dog og det var faktisk ret varmt, da jeg først havde fået løbet mig varm. Men man skal dog passe lidt på sig selv når det er så kold. Det er vigtigt hele tiden at holde øje med at der ikke er noget galt. Hvis huden er rød, er det et tegn på, at der kommer blod ud til den. Hvis det gør ondt er det heller ikke et dårligt tegn. Det er ‘bare’ en advarsel om, at det er koldt og man skal gøre noget ved det. Enten pakke huden ind eller sende mere varmt blod derud. Men det sidste skal kroppen lige overtales til. Hvis huden bliver hvidlig og følelsesløs, ja så er der noget galt. Så har man nok fået forfrysninger og man bør varme huden op hurtigst muligt. Helt hvad der er den bedste behandling ved jeg ikke helt, men ind til for nyligt har behandlingen været at bruge lunkent vand. Men kan dog nok på en løbetur klare meget med et par sokker eller andet isolering og så bruge kroppens varme til opvarmning. Men det kræver dog nok man fanger problemet hurtigt.

Hvis man skal summere det lidt op, så er det godt hvis der er 10 små lyserøde grise for enden af dine fødder!

Men pas nu lidt på der ude. Hvis du ikke opdager, at det går galt, så går det ofte rigtigt galt. Men mere om det senere. Det er vigtigt man er meget opmærksom på sine fødder og tæer. Jeg prøver hele tiden at mærke, om jeg stadig kan føle underlaget med alle mine tæer. Det er meget vigtigt. Og prøv så at undgå saltede veje hvis det er -4 grader eller varmere. Ja generelt prøv at undgå det våde i frostvejr.

Tags: , , , , ,

Skriv et svar

