Frostskader

Uge 7: 3 ture = 23 km
Uge 8: 5 ture = 39 km

Jeg har haft to fine uger siden sidst. Først en hvor det kun blev til 3 ture da den ene blev skiftet ud med en lang gåtur. Det giver jo også lidt. Og så en hvor der blev løbet de lovede 5 ture. Det var lidt hårdt for benene at presse dem så meget. Så det kan godt være, de skal have en lille pause i denne uge.  Vi får se hvad de siger.

Nå, jeg havde lovet at skrive lidt om frostskader. Det er et emne jeg har berørt lidt tidligere (se her).  Selvfølgelig kan noget sådant komme direkte fra frostpåvirkningen. Men de fleste af de vabler man får i frostvejr, mistænker jeg lidt for at være afledt af den nedsatte følsomhed og tilbagemelding fra fødderne. For eksempel har jeg selv løbet langt i frostvejr. Måske jeg først skulle fortælle lidt om det og så komme tilbage til hvor galt det kan gå, når det går galt.

For et år siden var jeg i Norge. Jeg boede midt i Norge (sådan ca.) i Brønnøysund og den 28. februar besluttede jeg at løbe en lang tur. Det var dejligt solskin, men frostvejr og blæsende. Nå, men ufortrødent traskede jeg ud over byens vartegn, broen, mod egnens vartegn, Torghatten. Jeg havde ikke helt tænkt mig at løbe helt derud, da det var -5 grader C da jeg startede. Men det var så dejligt vejr og fødderne fik hurtigt varmen. Selvom jeg løb på en landevej var det ikke det store problem da de ikke salter i Norge (alle køre med pigdæk). Der var nu heller ikke så meget sne på vejen. Det meste var blæst af. Lidt var der dog. Jeg endte pga. vejret med at løbe hele vejen til Torghatten (og tilbage igen). Men da jeg vendte derude kunne jeg godt mærke, at det ville blive en kold tur hjem. Solen var på vej ned og vinden havde taget til og blæste nu koldt ind ude fra havet. Det var nok en frisk til hård vind. Jeg var rigtigt kold da jeg nåede tilbage til broen i Brønnøysund. Jeg tror kun jeg klarede at holde i gang hele vejen, da jeg fulgtes en 5 km. med en lokal løber. Over broen kunne jeg godt mærke at mine fødder var kolde, men resten af kroppen føltes også kold og mine fingre smertede i den bidende vind. Jeg havde dog 3 lag tøj på og hue og handsker, men temperaturen var også faldet til -8 grader C. Derfor var jeg meget i tvivl om jeg ville få forfrysninger på fødderne. Jeg holdt dog i gang da det bare var med at komme hjem til hotellet og få varmen. Tilbage på hotellet blev mine fødder gået efter. Der var dog ikke noget at se, udover de var godt kolde. Efter et varmt (lunkent) bad og noget mad og drikke, som jeg ikke havde med på turen, blev fødderne tjekket igen. Men der var ikke noget unormal at se. De lignede noget der bare havde været ude på en 5 km. hyggetur. Ikke 28 km. i frost og blæst. Det var meget opløftende. Resten af kroppen var dog lidt brugt.

Nu gik det godt for mig men man skal passe på at skubbe for meget til grænsen. Det kan godt gå grueligt galt. Prøv bare at se på denne hollænder, Wim Hof, der udfordrer kulden i Finland:

Han endte dog med forfrysninger på begge fødder.  Dem får vi dog ikke at se i indslaget. Men det er andre der har fået grimme vabler af at løbe i frostvejr. Jeg har dog mange af disse vabler mistænkt for at være frostinducerede friktionsvabler. Med det mener jeg at frosten har gjort, at de ikke kunne mærke, at vablerne var på vej. For eksempel kender jeg til en dansk barfodsløber, der omkring Jul løb de forreste trædepuder af under et halvmaraton. Han skulle dog nu være oppe igen og kan bruge sko. Grunden til han fik så store skader var nok en kombination af saltede veje, let frost og dårlig teknik. Så vidt jeg ved løb han normalt i minimalistiske sko. Det har efter min mening været medvirkende til, at han nok har skubbet lidt for meget fra under løbet. Kombineret med det våde, grove underlag (og salten) har det givet vabler, som han nok ikke har kunnet mærke pga. kulden. Hvis man ikke er vant til at løbe under sådanne forhold, kan det være let ikke at ‘høre’ de signaler fødderne sender. Og så går det galt.

Se bare hvad der sker for en erfaren amerikansk barfodsløber i klippet herunder. Til dem der ikke kender Fahrenheit skalaen så godt, kan jeg oplyse, at de starter ved -6 grader C.

Jeg håber ikke jeg har skræmt nogen fra barfodsløb om vinteren, for det jeg egentligt ville sige var; tænk jer om derude og lyt til jeres fødder. Og husk at gå langsomt frem.

Jeg ville have afsluttet med, lidt om hvad man kunne gøre for at beskytte sine fødder om vinteren, men stadig føle det som barfodsløb. Det er dog ved at blive et lidt langt indlæg. Derfor vil jeg vente til næste gang med det. Det bliver lidt om sko. Nok eneste gang jeg kommer til at skrive om det 😉

Tags: , , , , , , , , , , ,

En kommentar to “Frostskader”

  1. Thomas Says:

    Interessant indlæg, som jeg dog ville ønske jeg havde læst FØR jeg løb i frost for et par dage siden. Jeg løb en tur af sædvanlig længde (6 km) men i frost; på sne noget af ruten og saltet asfalt resten af ruten. Da jeg kom hjem og fødderne begyndte at få varmen fik jeg usandsynlig ondt i alle tærene, og det blev ved i 2 timer. Ikke fordi huden på disse tæer var blevet lige så slidt som da jeg i foråret startede på barfodsløb (en af dem havde intet hud tilbage), nok nærmere fordi jeg havde fået en frostskade. Næste morgen var tæerne fyldt med store vabler, også på områder som ikke var i kontakt med undergrunden. Disse vabler skyldes derfor ikke manglende følelse og dermed feedback fra kontakt med jorden og dermed skidt løbestil, men ganske enkelt kulden. Så nu sidder jeg på tredjedagen med meget ømme tæer som stadig væsker fra de punkterede vabler, og venter på at mine FiveFingers skal komme med posten, for jeg skal aldrig løbe i -5 graders frost barfodet igen, for det er sku for dumt.

Skriv et svar

